eSports

Wordt Halo 5 de volgende grote eSport?

Voor een hele generatie gamers is er geen beter gevoel dan het scoren van de winnende kill in een Halo deathmatch waarmee je de overwinning voor je team grijpt. Met het eerste Halo wereldkampioenschap ooit probeert Microsoft dit gevoel vanuit de woonkamer naar een gigantische eSports arena te helpen.

Maar heeft Halo 5: Guardians, het nieuwste lid van de familie, genoeg in huis om de volgende grote eSport te worden?

Josh Holmes, executive producer van Halo 5, twijfelt daar niet aan.

Holmes vertelde de gamingsite Polygon onlangs dat ze klaar zijn om geschiedenis te schrijven met de grootste investering in de geschiedenis van Xbox eSports. Microsoft, de uitgever van de game, windt er geen doekjes om.

Het bedrijf stelt $1 miljoen aan prijzengeld beschikbaar voor het wereldkampioenschap en heeft nog eens een bedrag van $700.000 binnengehaald via crowdfunding om het toernooi op de kaart te zetten.

Halo 5

Maar het financieren en organiseren van een succesvol toernooi met een groot aantal spelers is pas de eerste stap om een populaire game te transformeren tot succesvolle eSport.

De doelgroep van het Halo wereldkampioenschap groeit in ieder geval gestaag. Een verslag van Juniper Research dat deze maand werd gepubliceerd toont aan dat het publiek van eSports tegen 2020 ruim verdubbeld zal zijn tot 310 miljoen jaarlijkse toeschouwers. Ter illustratie: op dit moment bereikt de NFL 220 miljoen mensen wereldwijd, bijna de helft van het publiek van Formule 1. Die aandacht komt met name van fans die competities bezoeken en via internet meekijken. “

Het gaat niet alleen over hoeveel mensen de game spelen, vertelde Rahul Sood, de CEO en oprichter vanUnikrn, een eSports bedrijf gebaseerd in Seattle. De grootste uitdaging is het trekken van toeschouwers.”

Met Microsofts enorme aantal Halo-spelers moet het geen uitdaging zijn om een publiek op te bouwen. Bij vele huidige gamers staan de Xbox-gevechten van rood versus blauw in hun geheugen gegrifd als onvergetelijke videogame-ervaring.

Halo_5_2_no credit

Halo 5 screenshot

Het is makkelijker voor het publiek om een Halo game te bekijken en te volgen, dan bij een game als Defense of the Ancients (DOTA), legde Sood uit. Microsoft heeft dat dus alvast voor elkaar.

De game zou één van de meest toegankelijke eSports kunnen worden vanwege het feit dat zoveel mensen de game al kennen.

Het probleem is echter dat de afgelopen vijftien jaar het moderne landschap van competitieve games al een aantal gevestigde namen heeft opgeleverd, zoals Counter-Stike: Global Offensive, de meest populaire shooter van het moment. Dat betekent dat Halo de levendige wereld van eSports vanaf de zijlijn betreedt.

Daarnaast verkiezen eSport fans in het algemeen de intense strategie van multiplayer online battle arenagames zoals Blizzards Heroes of the Storms boven de vaardigheden van first-person shooters.

Counter Strike Global Offensive screenshot

Counter-Strike: Global Offensive screenshot

Vanuit dat oogpunt is het dus een risico om op Halo te vertrouwen om de harten van eSport fans te winnen. Gamers kunnen nogal wispelturig zijn, en hun liefde voor games laat zich niet zomaar leiden door marketing. “

Dat is een uitdaging omdat het publiek zo onvoorspelbaar is, vertelt George Woo, marketing manager van het Intel Extreme Masters World Championship. Hij heeft tientallen eSports competities over de hele wereld helpen organiseren. “

Zo kan een product waarvan je overtuigd bent dat het publiek ervan gaat houden enorm tegenvallen. Een ander product waar je geen hoge verwachtingen van hebt blijkt vervolgens bijzonder populair te zijn.”

Een perfect voorbeeld hiervan is Rocket League dat in 2015 een onverwachtse impact maakte.

Als uitgever ontwikkel je een game, gooi je hem op de markt en hoop je dat mensen hem waarderen, legde Woo uit.

Als ze geluk hebben? Bam, dan ben je Riot, vertelde hij, verwijzend naar de ontwikkelaar van League of Legends, een ongeëvenaard populaire eSport.

Rocket League screenshot

 Rocket League screenshot

Eén van de grootste uitdagingen waar Microsoft voor staat in het creëren van de volgende grote eSport is dat Halo 5 Halo is.

Enkele jaren geleden werden videogames op dezelfde manier gelanceerd als bioscoopfilms. Eerst trekt het enorme aandacht, om vervolgens in de vergetelheid te raken, vertelt Michal Blicharz, vice-president van pro gaming van de Electronic Sports League. “

Tegenwoordig kennen we gratis games waar mensen jarenlang door geboeid raken zonder zich ooit te hoeven vervelen. Dat heeft het eSports landschap voorgoed veranderd.

Hoewel Halo een trouwe schare fans kent die de game praktisch aanbidden, volgt de serie nog steeds de levenscyclus van de bioscoopfilm: om de paar jaar wordt er een nieuwe game in de serie uitgebracht die alle aandacht naar zich toe trekt en vervolgens langzaamaan weer naar de achtergrond verdwijnt.

Halo 5 screenshot

Halo 5 screenshot

Om te overleven als eSport heeft de game meer nodig dan een wereldkampioenschap om spelers aan te trekken. Halo moet de game continu voorzien van verbeteringen en updates om de interesse van fans en gamers vast te houden, volgens Blicharz.

Deze keer gebruikt de ontwikkelaar 343 Industries inderdaad een nieuwe aanpak, waarbij de multiplayer continu van verbeteringen en tweaks wordt voorzien die eSports nodig heeft om werkelijk te groeien. Dat is bovendien een voorwaarde om nieuwe spelers naar de arena te trekken.

In de finale in maart zullen de beste zestien Halo teams uit vijf verschillende wereldwijde regio’s de strijd met elkaar aangaan. Met de enorme prijzenpot die op het spel staat zijn alle teams erop gebrand om te winnen.

Met hulp van ontwikkelaars en evenementenplanners kunnen Halo-spelers hun vizier op de hoofdprijs richten terwijl de fans van eSports getrakteerd worden op een nieuw spektakel.

Dit artikel delen

Gerelateerde onderwerpen

Gaming

Lees dit hierna