eSports

The Future of Fashion

De expositie in het museum Boijmans Van Beuningen is opgebouwd uit vier verschillende onderdelen. Het eerste deel gaat in op het materiaal waarmee mode vormgegeven wordt. Er zijn nieuwe en innovatieve stoffen te zien en je kunt bekijken hoe je daarmee weer een hele andere beleving van kledingstukken tot stand kunt brengen. De toekomst van mode gaat richting slimme materialen en ingebouwde wearables.

Deze jurk groeit

Zo is een colbert te zien uit de serie Dissolvable Garments te zien van de Australische Pia Interlandi in verschillende stadia van het oplosproces. Interlandi maakt kledingstukken op maat voor overleden mensen, die snel en biologisch afbreken. Het lichaam wordt zo snel opgenomen in de aarde.

Future of Fashion - Pia Interlandi
Future of Fashion – Pia Interlandi

Ook ‘slimme’ kleding is vertegenwoordigd: de zonne-energiejurk van Pauline van Dongen (handig, je telefoon opladen terwijl je onderweg bent) en de ‘Vermomkleding’ van de Zuid-Koreaanse Eunjeong Jeon, die een wolvilten kledingstuk ontwierp dat reageert op de omgeving en de emoties van de drager. De ledlampjes geven daar uiting aan, maar ook de kraag kan als een masker voor het gezicht worden gedragen, als eventuele bescherming. De jurk met magnetische vloeistof van Iris van Herpen geeft helemaal een futuristisch beeld. Een 3D-geprinte jurk ‘groeit’ als het ware door ferrofluïde die er op druppelt.

Future of Fashion - Eunjeong Jeon
Future of Fashion – Eunjeong Jeon

Bulten en bobbels

De tentoonstelling zoekt ook naar nieuwe vormen van het menselijk lichaam. Ondanks dat er niets zo vluchtig en veranderlijk is als mode, blijft onze perceptie van wat een mooi lichaam is min of meer hetzelfde: lang, slank en met rondingen op de juiste plekken. Het wordt schokkend als een ontwerper de grenzen gaat opzoeken van wat schoonheid is. Het beste voorbeeld uit de tentoonstelling is dan de Lumps & Bumps-collectie van Rei Kawakubo voor Comme des Garçons, die het vrouwenlichaam anatomisch manipuleert met bulten op plekken waar je die normaal niet zou verwachten. Freaky, maar het zet je wel aan het denken over wat mode kan doen met je lijf.

Slow fashion

Van een verkenning van het menselijk lichaam, loopt de expo verder naar nieuwe waarden in de mode-industrie. Facetten als duurzaamheid, grondstoffen, het productieproces en authenticiteit worden steeds belangrijker in de modewereld. Mensen willen weten waar hun kleding vandaan komt, waar het van gemaakt is, hoe en door wie. Tegen de snelheid waarmee collecties zich afwisselen en kleding wordt weggedaan, ontstaat een slow fashion beweging als tegengif voor overconsumptie.

Future of Fashion - Aliki van der Kruijs
Future of Fashion – Aliki van der Kruijs

De zijden sjaals van Aliki van der Kruijs laten zien hoe de regen een uniek patroon kan veroorzaken op zijden stof, beschilderd met indigo. Iedere bui resulteert in een ander patroon. Ook zelfkritiek is hot. Viktor&Rolf, die daar al langer om bekend staan, maakten een statement tegen de vluchtigheid van mode. In hun project Zen Garden is een samenvatting te zien van twintig jaar Viktor&Rolf. Ieder jaar is vertegenwoordigd met een model, maar alle kledingstukken zijn in zwart uitgevoerd. De modellen worden gegroepeerd en lijken meer op rotspartijen: een rotsvast en onbeweeglijk antwoord op de hijgerigheid en het tempo van mode.

Future of Fashion - Viktor & Rolf
Future of Fashion – Viktor & Rolf

Wereldveranderende mode

Naast zelfkritiek, zijn er ook ontwerpers die nog een stap verder gaan en mode inzetten als maatschappijkritische en politieke statements. Lucia Cuba werkt bijvoorbeeld aan een langdurig project, getiteld Exercises on Health. Zij sprak met mensen uit haar thuisland Peru, die vechten tegen kanker. De verhalen zijn letterlijk met elkaar verweven in vier verschillende kledingstukken.

Future of Fashion - Lucia Cuba
Future of Fashion – Lucia Cuba

Het fictieve kledingmerk Dolci & Kabanna verkent de werking van merkidentiteit. Iets wat er magisch en geïdealiseerd uitziet in een modeshow, mondt uiteindelijk uit in een afgezwakte (teleurstellende) versie in de winkel. Het goedkoopste dat je kan krijgen is een T-shirtje met in koeienletters het merk erop, maar tegelijkertijd is dat dan weer heel erg duur voor ‘gewoon een shirtje’. Hoe groeit iets van een basisitem naar een luxesymbool?

Hassan Hajjaj stelt de botsing van de traditionele Marokkaanse cultuur met de westerse aan de kaak. Een sluier van Nike of Puma, dat is een vervreemdend gezicht. Maar waarom eigenlijk? De ontwerper laat zien dat oost en west best kunnen samensmelten.

The Future of Fashion geeft een kijkje in de toekomst, maar maakt tegelijkertijd alleen maar nieuwsgieriger. Hoe lopen we er over twintig jaar bij? Is ons schoonheidsideaal nog hetzelfde? Welke functie heeft mode tegen die tijd gekregen? Welke nieuwe technologieën zijn dan gemeengoed geworden? En bestaan losse gadgets dan nog, of zijn wearables dan écht wearables geworden?

Dit artikel delen

Gerelateerde onderwerpen

Mode

Lees dit hierna