Vrouwelijke innovators

Hoe Perceptual Computing ons dagelijks leven gaat veranderen

Rutger Otto Writer

Al jaren gebruiken we apparaten op dezelfde manier: we typen op een toetsenbord en gebruiken een muis. In de loop der tijd is dat gemakkelijker geworden, maar wat is de volgende grote stap? Belangrijk daarbij is dat mens en computer elkaar nog beter moeten begrijpen, op een manier die veel verder gaat dan het invoeren van commando’s met muis, toetsenbord of touchscreen.

Perceptual Computing maakt interactie met technologie mogelijk zonder knoppen op basis van ‘perceptie’. Denk hierbij aan spraak, het volgen van de ogen of het registreren van handbewegingen om dingen in gang te zetten.

 

Waarom is er behoefte aan Perceptual Computing?

Langzaam maar zeker gaan we over op een nieuwe manier van interactie met apparaten, die natuurlijker voelt dan typen en klikken. Met Perceptual Computing communiceer je met beweging en geluid, zoals je dat met andere mensen doet. De technologie laat zich het beste uitleggen met voorbeelden die laten zien hoe Perceptual Computing ons leven in de praktijk kan veranderen.

intelpc 1

 

Smartphones en wearables

Met Perceptual Computing worden interfaces ‘overbodig’. Tenminste, interfaces zoals we die nu kennen. Een gemiddelde smartphonegebruiker pakt naar schatting ruim 200 keer zijn telefoon om notificaties te checken en te bekijken wat hij heeft gemist.

Een smartphone of smartwatch kan echter nog wel wat ‘smarter’ en dat worden ze langzaam maar zeker ook. Denk aan het registeren van je gezicht om de telefoon te ontgrendelen of het gebruik van virtuele assistenten zoals Microsoft Cortana, Apple’s Siri of Android’s Google Now.

Niets is sneller dan het gebruiken en natuurlijk van je stem, daarom is het logisch dat je spraakcommando’s gebruikt om apparaten te bedienen. Rij je bijvoorbeeld in de auto, dan is dat nog veiliger ook, omdat je je ogen op de weg kunt houden. Maar dat betekent niet dat ‘touch’ verdwijnt, want hiermee kun je eveneens digitale informatie verzenden. Denk aan het meten van je hartslag via een smartwatch of een trilling die meldt wanneer je te hard rijdt.

 

Virtual reality

Perceptual Computing en virtual reality lijken voor elkaar gemaakt. Met een VR-headset op je hoofd, begeef je je in een digitale wereld. Maar dat gevoel van vrijheid wordt beperkt als je afhankelijk bent van een toetsenbord en muis voor input van wat jij in de virtuele wereld doet.

Verschillende fabrikanten werken al aan controllers voor beweging in VR, maar er zijn ook oplossingen waarmee je je handen kunt gebruiken en waarmee de stand van je hoofd wordt geregistreerd. Dat kan bijvoorbeeld met de RealSense-camera van Intel, die dankzij een afstandsmeter ook nog eens een soort 3D-scan van je kan maken, zodat het je positie nauwkeurig kan bepalen. Virtual reality draait helemaal om perceptie, dus hoe natuurlijker jouw beweging wordt overgezet naar de virtuele wereld, des te beter.

intelpc2

Communicatie en gaming

Over de RealSense-camera gesproken, die kan op veel verschillende manieren ingezet worden. Ook zonder headset kun je games spelen met je handen, bijvoorbeeld door naar vijanden te wijzen die je wil aanvallen. PlayStation en Xbox werkten al met zulke cameraatjes waarbij spelers grappige dingen in beeld konden doen met hun armbewegingen.

Een camera werkt ook voor gamers die hun speelsessies willen uitzenden op streamingsdiensten. De RealSense-camera kan een gezicht in 3D volgen, zodat alleen het hoofd uitgesneden kan worden. Kijkers zien dan alleen de speler zelf in plaats van een rechthoekig beeld waarin ook de kamer deels te zien is.

Dat brengt natuurlijk ook direct mogelijkheden met zich mee voor videobellen. Denk maar aan geinige effecten die van jouw gezicht bijvoorbeeld een leeuw of een oude man maken. Deze techniek vind je op de smartphone bijvoorbeeld al in apps zoals Snapchat.

 

Ontwerpers en muzikanten

Ook op werkgebied valt er veel te verbeteren met Perceptual Computing. Denk aan creatievelingen. Drummers kunnen hun beats ‘in de lucht’ inspelen. Ontwerpers tekenen om zich heen en maken zo 3D-kunst. Tijdens Intel’s Perceptual Computing Challenge kwamen er al een paar ideeën naar boven. Bijvoorbeeld een manier om een print op een witte schoen te projecteren of om sculpturen in de lucht te tekenen.

Computers begrijpen ons beter

De mogelijkheden van Perceptual Computing zijn nu al heel breed, al staat de technologie nog in de kinderschoenen. Niet iedereen heeft toegang tot virtual reality of een 3D-camera, maar de eerste mogelijkheden werken al via een smartphone.

Perceptual Computing gaat het niet alleen gemakkelijker en logischer maken om met computers en apparaten om te gaan, het zal ook helpen om kunstmatige intelligentie te verbeteren. Als een computer precies kan registreren wat je bedoelt, zal de communicatie simpeler worden. Het gaat er niet om of wij computers begrijpen, maar andersom. Met de komst van Perceptual Computing maken we een goede start richting de toekomst.

Dit artikel delen

Gerelateerde onderwerpen

Wetenschap

Lees dit hierna