eSports

Hoe Doom 1 het knutselen aan games populair maakte

Jason Johnson Freelance writer and editor

Doom is één van de meest bekende first-person shooters en blijft programmeurs, modders en digitale ontwerpers inspireren om de game op verrassende manieren aan te passen

De spanning omtrent de onthulling van Doom 2016 geeft wel aan hoe populair de geliefde 24-jaar oude gamereeks nog altijd is. Doom is veel meer dan een bekende franchise waarin je lelijke monsters in hun gezicht schiet. Het is een bijzonder fenomeen dat haar fans stimuleert om hun creativiteit te ontwikkelen en aan games te sleutelen.

Sinds id Software in 1993 Doom voor de pc uitbracht heeft de game twee generaties van modders, makers en artistieke communities grootgebracht. Volgens David Kushner, auteur van Masters of Doom: How Two Guys Created an Empire and Transformed Pop Culture, hebben deze fans talloze redenen om van Doom te houden.

Terwijl hij zijn boek schreef ontdekte hij waarom Doom zijn tijd nog steeds ver vooruit is.

“Ik was verbaasd over hoeveel innovaties Doom introduceerde,” legde hij uit, “Een snelle FPS [first-person shooter] vol actie, co-op gameplay, shareware, mods, deathmatching, geweld, de lijst gaat maar door.”

Naast de invloed die Doom als FPS kende, staat de game er ook om bekend een revolutie te hebben veroorzaakt op het gebied van digitale creatie.

“Wat mij het meest intrigeert aan Doom is hoe actief de community nog altijd is,” vertelde Andrew Stine, medeoprichter van Doomworld, een populaire plek op het internet waar “modders, mapontwerpers, muzikanten en programmeurs” elkaar sinds 1998 ontmoeten om alles te delen wat met Doom te maken heeft.

“Mensen houden van tradities, en deze is meer dan twintig jaar oud, wat in de gamewereld een grote uitzondering is–in deze wereld staat de blik meestal op de volgende doorbraak in de toekomst,” vertelde hij.

Doom en de beweging van doe-het-zelf gamers

Fans van Doom halen hun inspiratie uit de meest vreemde dingen.

Voorbeeld: er loopt een informele weddenschap tussen makers en programmeurs over wie Doom aan de praat krijgt op de meest ondermaatse hardware.

Doom 4_5_id Software_no credit

In de afgelopen jaren is de game gespeeld op alles van een Canon printer tot een Intel Edison, een kleine microcontroller met geïntegreerde draadloze verbinding die wordt gebruikt in wearable prototypes en Internet of Things devices.

Het proces waarbij de code van een game wordt aangepast om op een ander systeem te kunnen draaien staat bekend als porting, en Doom moet wel vaker zijn geport dan welke game dan ook.

“De reden waarom Doom zo vaak is geport is omdat het ontworpen is om flexibel te zijn,” vertelde de softwareontwikkelaar en technisch schrijver van Google, Fabien Sanglard.

Dit heeft alles te maken met de tamelijk ongewone ontwikkeling die Doom heeft doorgemaakt.

Voordat John Carmack, het creatieve brein achter de game, aan de slag ging om Doom te programmeren, schafte hij een NeXT werkstation aan—het ongelukkige computersysteem dat door Steve Jobs is ontworpen nadat hij Apple verliet. Die NeXT  heeft het lot van Doom bepaald.

“Het was ongewoon om een game op deze manier te programmeren: in die tijd werden de meeste games ontworpen op een pc,” vertelde Sanglard.

DIY Gaming Movement, Doom 4.3 id Software

Het resultaat was dat Doom het ook prima deed op andere systemen, in tegenstelling tot zijn op de pc geboren concurrenten.

Toen id Software uiteindelijk in 1997 Dooms broncode openbaar maakte grepen talloze programmeurs hun kans. Hackers introduceerden de game op elk platform, zelfs op ondenkbare voorbeelden zoals Apple Watch.

Een ander hoogstandje werd bereikt toen programmeurs van Omnimaga Texas Instruments Doom aan de praat kregen op een grafische rekenmachine.

“Ik zeg niet dat het makkelijk was, maar ik ben geen echte problemen tegengekomen,” vertelde Xavier Andréani, die Doom in 2012 porte van een rekenmachine zonder kleurenscherm naar een kleurenrekenmachine. “De game loopt soepel op alle TI-Nspire calculators. We hoeven de calculator niet eens te overklokken of te hacken om sneller te lopen.”

De zoektocht naar gekste plek om Doom te spelen bereikte een hoogtepunt toen een YouTuber genaamd TheZombieKiller in  Inception-stijl een manier ontdekte om Doom te spelen vanuit Doom.

Dooms legendarische design

Doom blies niet alleen het hacken van hardware nieuw leven in, maar de game fungeerde ook als podium voor vele nieuwe gameontwikkelaars.

“Doom inspireerde een generatie van ontwikkelaars meer dan welke andere game dan ook om in het wereldje te stappen,” vertelde Kushner, waarbij hij onder andere verwees naar Dooms innovatieve WAD “Where’s All the Data” bestandssysteem.

John Carmack dacht tijdens het opbouwen van de bestanden van de game al aan de toekomst. Dankzij Dooms .wad of WAD, kunnen gamers eenvoudig de inhoud van de game bewerken.

Doom 4_6_id Software_no credit

Carmack wilde dat gamers hun eigen levels konden ontwerpen, compleet met hun eigen ontwerpen en muziek, zodat ze deze creaties met andere fans konden delen via het internet, dat op dat moment midden in de jaren 90 steeds belangrijker werd.

En gedeeld werd er volop.

Zelfs op dit moment worden er enorme aantallen games opgebouwd uit de ingrediënten van Doom. Niemand weet precies hoeveel Doom mods er in omloop zijn, maar volgens schattingen gaat het om 50.000 unieke door gebruikers gecreëerde mods.

Volgens Chris Hecker, een programmeur die een belangrijke rol heeft gespeeld in Spore van Will Wright, was Doom ook belangrijk voor onervaren ontwerpers en programmeurs. Deze professionals konden volgens hem dankzij de game namelijk tijdens sollicitaties een demonstratie van hun werk laten zien.

Doom 4_4_id Software_no credit

De games die op basis van Doom worden gecreëerd gaan alle kanten op.

Er zijn parodieën en knipogen zoals Pirate Doom. Maar ook enorm uitgebreide ontwerpen die jarenlang zijn ontwikkeld, zoals Beautiful Doom, die de beleving van de originele versie van Doom heeft weten te verbeteren.

Op Doomworld heeft Stine zo’n 18.000 unieke Doom games verzameld. Elk jaar houdt de community een prijsuitreiking voor de beste WADs van het jaar en zijn er meer dan genoeg eervolle vermeldingen.

Daarnaast is er nog de Espi, de zogenaamde lifetime achievement award voor bijzondere Doom gebruikers, aangezien het goed mogelijk is dat iemand zijn hele leven lang Doom-content heeft geproduceerd.

“Ik denk dat Dooms voortschrijdende succes met name te danken is aan de structuur van de game zelf,” vertelde Stine.

“Doom is ontzettend eenvoudig in vergelijking met de meeste moderne games. Er is geen inventory, geen opbouw in vaardigheden, geen geforceerde stealth-onderdelen. De game zelf biedt daardoor veel mogelijkheid om te variëren, omdat de basiselementen zo simpel zijn.”

De fans blijven met nieuwe ideeën komen en Doom lijkt op weg om nog een generatie van creatievelingen te gaan inspireren die zich niet laten beperken door technologie, maar alleen door de grenzen van hun eigen verbeelding.

Photos by id Software.

Bekijk hier meer bronnen over gaming van Intel

Dit artikel delen

Gerelateerde onderwerpen

Doe-het-zelvers Entertainment Gaming

Lees dit hierna