eSports

Games die HD voorbijgaan

Jason Johnson Freelance writer and editor

Herinner je die dag nog dat je je spaarpot omkeerde voor een HDTV om aan je muur te hangen? Natuurlijk weet je dat nog. Iedereen, zelfs kleine kinderen en zelfs de hond waren onder de indruk. Onmogelijk dat dit ooit overtroffen zou worden.

Een oogverblindende, glorieuze 12K gaming opstelling gaat je ongelijk bewijzen.

Op dit moment is 12K gaming de Heilige Graal als het neerkomt op games die bijzonder prettig zijn om naar te kijken. Om te begrijpen hoe indrukwekkend 12K echt is moet je eerst 4K technologie begrijpen, die achter de aankomende golf van ultra-gedetailleerde monitors zit, waarvan de meeste analisten voorspellen dat ze de markt zullen overspoelen en zelfs populairder worden dan HDTVs.

Deze 4K monitors zijn ongeveer vier keer zo scherp als standaard HD, waarmee we nog dichterbij het detailniveau komen dat onze ogen kunnen waarnemen.

De 4K opstelling

Eén van de weinige bestaande 12K opstellingen — dus drie 4K monitors, naast elkaar opgesteld op een lange tafel — is gebouwd door Nicholas Gniech en werd gedemonstreerd tijdens het Intel Developer Forum 2014.

De wand van monitors deed denken aan een installatie voor beveiligingsmedewerkers, behalve dat je er videogames op kunt spelen.

“Er zijn nog geen games die echt 12K ondersteunen,” vertelde Gniech me op het Forum, en alsof het afgesproken was crashte de game. Toch was er iets bewonderenswaardigs aan deze doe-het-zelf poging om games op hun best tevoorschijn te brengen.

Hoewel ontwikkelaars steeds vaker de mogelijkheid inbouwen om op 4K resolutie te spelen, zullen ze voorlopig nog niet van alle adembenemende voordelen kunnen profiteren. Dat vereist een investering in ontwerp en apparatuur die het simpelweg niet waard is, omdat alleen de meest krachtige computers op de markt het aankunnen.

“Om 4K gaming te ondersteunen heb je veel grafische kracht nodig,” legt hij uit terwijl hij naar een beest van een computer wijst. “Hiermee bevinden we ons een klein beetje in de toekomst.”

Games lopen nog steeds een beetje achter

Hoe geavanceerd het ook is, 12K gaming wordt ook tegengehouden door het heden. Het vereist een beetje alchemie en een hoop geluk om alles correct weer te geven. De beelden van een game als Crysis 3 zijn uitzonderlijk, een ware lust voor het oog, maar lijken op sommige momenten toch een beetje vreemd. Een speler die naast ons staat, normaal gesproken buiten beeld, rent bijvoorbeeld door de jungle, schietend op niets.

Bepaalde delen van het scherm zijn uitgerekt en onscherp. Het struikgewas in de verte is wazig. Ergens anders is de omgeving scherp en kraakhelder.

“De games kunnen er nog veel beter uitzien dan dit, maar op het moment zijn ze geoptimaliseerd voor huidige schermen,” geeft Gniech toe.

“Sommige games ‘ondersteunen’ multi-monitor opstellingen van 12k met wat knutselen, maar ik ken geen enkele game die er specifiek voor is ontwikkeld,” vertelde hij. “We moesten games blijven kopen en testen. Crysis 3 ondersteunde technisch gezien 12K en hetzelfde geldt voor Assassin’s Creed 4, maar het was er duidelijk niet voor ontwikkeld, want de HUD (heads up display) schaalt niet goed mee.”

Hoe het mogelijk is

“Het wordt allemaal mogelijk gemaakt door Intels Extreme Edition processor, die de mogelijkheid biedt om 4 PCIE lanes te ondersteunen voor 4 grafische kaarten,” legde hij uit.

“Zonder de mogelijkheid om vier kaarten te ondersteunen zou het hele project onmogelijk zijn.”

Het is waar dat we er in onze zoektocht naar ware schoonheid achterkwamen dat wat oorspronkelijk mooi was, lelijk werd.

Dan arriveert hij plots bij een groep rotsen op het strand. Ze zijn oogverblindend, een ode aan alle rotsen, met spleten die hun eigen spleten hebben.

Ik zou er graag een afbeelding van plaatsen — maar dan zou je een 4K monitor nodig hebben om het te waarderen.

Niet lang meer, en we weten allemaal hoe hoog high definition kan gaan.

Dit artikel delen

Gerelateerde onderwerpen

Gaming

Lees dit hierna