eSports

Flike: de eerste tricopter drone waar je mee kunt vliegen

Marek Hoffmann Autor, Hemd & Hoodie

Shut up and take my money!” Deze uitdrukking wordt vaak gebruikt op social media, op imageboards en online forums, om enthousiasme voor een bepaald product uit te drukken wat men koste wat het kost wilt hebben.

Een voorbeeld van zo’n SUATMM-product is de Flike. Het team wat erachter zit, Bay Zoltán Nonprofit Ltd, heeft ongetwijfeld al meerdere klanten deze uitdrukking horen gebruiken.

De Flike kan ongeveer een half uur lang vliegen

De Flike wordt omschreven als ‘s werelds “eerste bemande tricopter,” — een gadget van 210 kilo waarmee we op een haast science fiction-achtige manier kunnen vliegen. Het ontwerp doet denken aan een motor. Maar in plaats van twee wielen zijn er drie propellors, die in een driehoek om de bestuurder heen zijn geplaatst. De Hongaarse uitvinders hebben al bewezen dat het futuristische voertuig kan vliegen. Bekijk onderstaande video maar.

Een elektrische vliegmachine met zes motoren

Je ziet de allereerste keer dat deze piloot zelf vliegt. Maar het opstijgen en landen ziet er foutloos uit, en de prototype Flike hangt stabiel in de lucht.

Die stabiliteit komt niet alleen door de vaardigheden van de piloot, maar ook door het computersysteem aan boord, die zelf de positie van het voertuig corrigeert wanneer er een ongecontroleerde manoeuvre wordt uitgevoerd — wanneer er bijvoorbeeld onder een te scherpe hoek wordt gevlogen.

GEPARKEERD

Ontworpen om CO2-neutraal te zijn

Deze bijzondere vliegende motor (Y6 layout) wordt aangedreven door zes coaxiaal geplaatste elektrische motoren — dat wil zeggen dat ze boven elkaar zijn geplaatst. De motoren worden gebruikt om de koolstofvezel propellers aan te drijven en zijn geplaatst op de drie Y-armen in de vorm van contra-roterende motoren.

Coole wetenschap

Flike wordt bestuurd door twee joysticks en beschikt over lithium-polymeer accu’s, waarmee ht voertuig ongeveer een half uur in de lucht kan blijven. Op het moment ziet het er nog lang niet zo stijlvol uit als in de promotievideo van de uitvinders. Maar eerlijk is eerlijk, dit eerste prototype is in minder dan een half jaar gebouwd, terwijl de eerste bemande vlucht al drie maanden later volgde.

Is het een drone? Is het een vliegtuig?

Het doel van Flike is om het tweede prototype te voorzien van de eigenschappen en uitstraling die overeenkomt met de visie van het team uit de video. Het project wordt uitgevoerd als spin-off van Bay Zoltán Nonprofit Ltd. in de vorm van een for-profit start-up. Op het moment van schrijven is het team nog op zoek naar financierders, zoals blijkt uit het door een wachtwoord beschermd onderdeel van hun website.

De Flike vereist nieuwe wetten

Naast de aanschafprijs—waarover met geen woord wordt gerept—blijft er nog een vraag onbeantwoord: krijgt iedereen toestemming om een elektrische vliegende motor te gebruiken, en waar mogen we ermee vliegen? Voor kleinere drones gelden al strenge wetten, zoals “de specifieke richtlijnen van de Civil Aviation Authority uit het Verenigd Koninkrijk voor ‘kleine onbemande vliegtuigen’, die op maximaal 500 meter afstand en een hoogte van 120 meter mogen worden gebruikt.”

Terug

Met die regels in het achterhoofd zou het gebruik van de Flike waarschijnlijk beperkt blijven tot op eigen grondgebied, vliegvelden of open water, waar het risico van ongevallen minimaal is. Er zijn naast de technologische aspecten natuurlijk ook belangrijke overwegingen op het gebied van aansprakelijkheid en verzekeringen.

Wat als de Flike niet als drone wordt geclassificeerd? Zou je er een soort brevet voor moeten hebben? Dat zou de populariteit van machines als de Flike nadelig beïnvloeden. Volgens The Guardian heeft een helikopterpiloot “ongeveer 45 uur aan training nodig en moet hij zeven schriftelijke examens en praktijkexamens afleggen om een licentie te krijgen.”
dubbele rendering

Nieuwe technologie vereist nieuwe wetten

Nieuwe transportmogelijkheden zoals de Flike vereisen aanpassingen aan bestaande wetgeving, omdat dergelijke devices nog niet binnen het werkgebied van huidige wetten vallen.

Neem bijvoorbeeld de Me-Mover, die noch motor, noch scooter is — maar met een topsnelheid van 40 kilometer per uur toch nieuwe regels vereist. Of neem de AeroMobil, de vliegende auto die niet immuun voor ongelukken is en dus een risico vormt als vliegend voertuig buiten commerciële vluchtroutes.

Ga voor meer informatie over de Flike en het team wat erachter zit, naar whatisflike.com.

Afbeeldingen: Flike

Dit artikel delen

Gerelateerde onderwerpen

Entertainment

Lees dit hierna