eSports

De mooiste momenten van tien jaar Intel Extreme Masters

Het begin

In 2006 werd het eerste seizoen van een prestigieuze nieuwe gamingcompetitie georganiseerd, met als doel om de nieuwe maatstaf van e-sports te worden. Intel Friday Night Games streek neer in vijf steden: Moskou, Parijs, Stockholm, Hamburg en Leipzig. In de toernooien werden twee van de meest populaire spellen van dat moment gespeeld,  Counter-Strike 1.6 en Warcraft III. Het seizoen liep ten einde op de CeBIT beurs in Hanover, waar de daaropvolgende zes jaar de Intel Extreme Masters World Championship zou worden gehouden.

De eerste titels in de geschiedenis van IEM werden gewonnen door Yoan “ToD” Merlo in Warcraft III en het Poolse Pentagram G-Shock Gaming team, dat in de finale het Deense team van H2k gaming wist te verslaan. Het evenement was een groot succes en zorgde ervoor dat fans, deelnemers en toeschouwers meer betrokken dan ooit raakten met de sport. Maar het was slechts het begin van een legendarische serie die gedurende de jaren is uitgegroeid tot het meest prestigieuze fenomeen in de wereld van e-sports.

PL_iQ_IEM2016_1_IEM 10 years of esport_article_photo_1

De e-sports boom

Na het enorme succes van het eerste seizoen van Intel Extreme Masters was het tijd om door te groeien. In het volgende jaar bezocht de IEM drie locaties: Los Angeles, Jönköping en opnieuw Hanover. Voor het eerst werd er ook een World of Warcraft toernooi georganiseerd—op dat moment de meest populaire computergame ter wereld. De IEM World Championship in 2007 kenmerkte de eerste keer dat een Koreaan kampioen werd. Door te winnen luidde Warcraft III gamer Park “Lyn” June het tijdperk van Aziatische dominantie in de internationale e-sports scene in.

In de volgende twee seizoenen van IEM werd het evenement gestaag uitgebreid. In de editie van 2008–2009 werden er wel negen Intel Extreme Masters gehouden op drie verschillende continenten, inclusief voor het eerst in Canada, China en Zuid-Korea. In het vierde seizoen werd de lijst van officiële sporten aangevuld met de meest populaire game na Warcraft III — Quake Live. Shane “Rapha” Hendrixsen domineerde het toernooi en wordt beschouwd als de beste Quake-speler in de geschiedenis van IEM. De gamer uit Amerika heeft drie keer gewonnen en is twee keer tot wereldkampioen bekroond: in 2010 en 2011. In het vierde seizoen werd er in de Chinese stad Chengdu ook een speciaal DotA toernooi gehouden, waarmee DotA de vijfde game werd die door Intel Extreme Masters werd ondersteund.

PL_iQ_IEM2016_1_IEM 10 years of esport_article_photo_2

Het begin van een nieuw tijdperk

Toen Blizzard in 2010 haar nieuwste game uitbracht —StarCraft 2— zette de wereld van e-sports in het Westen een tandje bij. Elektronische sport werd steeds professioneler, mede dankzij de opkomst van Twitch.tv, het streamingplatform waarop alle volgende edities van Intel Extreme Masters te zien zouden zijn en dat alle kijkcijferrecords brak. Het wereldwijde karakter van IEM bleef ongewijzigd: het werd op drie continenten georganiseerd om e-sports fans over de hele wereld te bereiken.

Eén van de meest gedenkwaardige momenten uit de geschiedenis van IEM was de manier waarop het Poolse team Frag eXecutors de finale van het vijfde seizoen van het wereldkampioenschap behaalde. De “gouden vijf” wonnen de extreem verhitte halve finale tegen het Zweedse SK Gaming team, onder de hoede van de legendarische GeT_RiGhT. De Poolse gamers konden na de zwaarbevochten overwinning hun emoties niet tegenhouden, en beelden van hun vreugdetranen gingen de hele wereld over.

Tijdens het zesde seizoen van Intel Extreme Masters in 2011/2012 werd voor het laatst Counter-Strike 1.6 gespeeld. Men begreep dat het tijd was om afscheid te nemen en mee te gaan met de tijd. De lijst van games werd dus uitgebreid met League of Legends. Deze belangrijke ontwikkeling ging niet onopgemerkt voorbij aan fans van het Riot Games product, en de game werd al gauw meer gestreamd dan welke andere game dan ook.

Tijdens het zevende seizoen van IEM werd een extra editie aangekondigd in het Poolse Katowice.  Sommige Poolse e-sports fans vroegen zich af of het Spodek stadion geschikt zou zijn voor het enorme kampioenschap, maar hun zorg bleek ongegrond. IEM Katowice was een groot succes. Het evenement bewees eens te meer dat e-sports serieus moet worden genomen.  De competitie in Katowice ging de geschiedenis in dankzij een actie van één van de spelers. Enrique “xPeke” Cedeño Martínez speelde de game tegen SK Gaming in zijn eentje uit, het meest bekeken hoogtepunt in de geschiedenis van e-sports in het Westen. Sindsdien hebben meer dan 7 miljoen gebruikers dat moment op YouTube gezien.

Ralf Reichert, hoofd van het ESL, bevestigde dat e-sports na Korea nergens ter wereld zo populair is als in Polen. Deze conclusie is gebaseerd op indrukwekkende cijfers. De competitie in Katowice brak verschillende kijkcijferrecords en Poolse uitzendingen werden door zoveel mensen bekeken dat buitenstaanders nauwelijks konden geloven hoe populair de sport in Polen was.

De grootste revolutie vond plaats tijdens het achtste seizoen van Intel Extreme Masters. Toen werd het wereldkampioenschap voor het eerst niet in Hanover, maar in Katowice gehouden. Tijdens het seizoen 2013/2014 kende de competitie twee games: StarCraft 2 en League of Legends — titels die over de hele wereld steeds populairder werden. De IEM World Championship in Katowice was een historisch moment. Het evenement trok meer toeschouwers dan ooit, en Kim “sOs” Yoo Jin won de hoofdprijs van $100.000 in de StarCraft 2 competitie. Tot op heden is dit nog altijd de grootste prijs die aan een individuele speler is uitgekeerd in de geschiedenis van het evenement. Na zijn overwinning kreeg de Koreaan de bijnaam “de man van honderdduizend dollar”. De League of Legends strijd werd ook door Koreaanse gamers gewonnen. Voor de tweede keer op rij gingen alle gouden medailles dus naar Korea.

PL_iQ_IEM2016_1_IEM-10-years-of-esport_article_photo_3_2

Record na record

In het negende seizoen werd nog een Blizzard game aan het repertoire toegevoegd — Hearthstone. De competitie in de Chinese stad Shenzhen werd gewonnen door Jason “Amaz” Chan — een speler uit Hong Kong die een beroemdheid is onder fans van kaartspellen. Dat seizoen kende vele magische momenten. Toen Lee “Flash” Young Ho—in Korea beter bekend als “de god van e-sports”—in Toronto een overwinning boekte, voorspelden zijn fans dat hij terug zou keren naar het strijdtoneel. In San Josewon Kim “herO” Joon Ho zijn derde titel in de StarCraft 2 competitie, een prestatie die werd geëvenaard door het Gambit Gaming team dat—ondanks flinke wijzigingen in de samenstelling—in de voorhoede van de strijd wist te blijven. herO is nog steeds de enige individuele speler die drie gouden medailles in de IEM serie wist te winnen. Het IEM wereldkampioenschap keerde terug naar Katowice en introduceerde de mogelijkheid voor fans om de prijzenpot voor de League of Legends en StarCraft 2 competities te verhogen. De titels gingen naar het Amerikaanse Team SoloMid, die op spectaculaire wijze een einde maakte aan de Aziatische zegereeks, en door Joo “Zest” Sung Wook.

Intel Extreme Masters Katowice 2015 was zonder twijfel het grootste evenement in de geschiedenis van e-sports. Op het hoogtepunt werd het evenement alleen al via Twitch door een miljoen mensen gevolgd, en het Katowice Spodek en Internationale Evenementencentrum werd door meer dan 100.000 mensen bezocht, inclusief vele buitenlandse bezoekers die zelf de elektriciteit wilden voelen die in Polen in de lucht hing.   Het evenement van 2015 werd ook gekenmerkt door het eerste kampioenschap voor vrouwelijke teams in CS:GO. Intel begrijpt dat de interesse en het aandeel van vrouwen in de wereld van e-sport toeneemt en richt zich steeds meer op vrouwelijke gamers, wat ook blijkt uit de opzet van de tweede Intel Challenge Katowice in 2016.

IEM_3_final_eng

Het 10-jarige jubileum

Het prestigieuze Intel Extreme Masters blijft groeien. Voor de jubileumeditie van IEM werd Heroes of the Storm toegevoegd. Daarnaast hadden fans van Counter-Strike reden voor een vreugdedans, want na een afwezigheid van vier jaar konden ze hun favorieten voor het eerst weer in actie zien. Counter-Strike: Global Offensive werd onder luid gejuich onthaald op IEM en bevestigde de toenemende invloed van Valve games op de wereld.

Tijdens IEM in San Jose werd een unieke wedstrijd bijgewoond door de miljardair Mark Cuban en Intel CEO Brian Krzanich. Het doel van de wedstrijd, die werd uitgevochten door professionele League of Legends spelers, was om geld in te zamelen voor een goed doel. Uiteindelijk werd meer dan $38.000 geschonken aan de stichting stichting CyberSmile.

De IEM serie heeft de beste e-sporters ter wereld sinds haar oprichting tien jaar geleden meer dan $4.600.000 aan prijzengeld uitgekeerd. Dat geld heeft het leven van vele gamers veranderd. De beste gamers ter wereld, die de top van de e-sports wereld hebben bereikt dankzij hun prestaties tijdens de Intel Extreme Masters, zijn nu internationale beroemdheden met vele duizenden fans. In totaal bestaat de serie inclusief het huidige IEM seizoen uit 56 verschillende evenementen. Daarmee is Intel Extreme Masters de langste en populairste serie van professionele e-sports competities ter wereld.

PL_iQ_IEM2016_4_Women_In_Esports_photo1

Industrieleider

IEM is dankzij vele jaren ondersteuning van Intel en andere sponsoren en het vertrouwen van professionele gamers en toeschouwers uitgegroeid tot de grootste naam in de wereld van e-sports.

Dit artikel delen

Gerelateerde onderwerpen

Gaming

Lees dit hierna