Gaming

Computertechnologie maakt strategy games nog intenser

Jason Johnson Freelance writer and editor

Game-ontwikkelaars maken gebruik van geavanceerde processors en software om levensechte en uitdagende werelden te creëren.

Stel je eens voor dat je een interplanetaire oorlog voert die op een compleet continent wordt uitgevochten, terwijl massa’s tanks, gevechtsvliegtuigen en andere voertuigen een spoor van vernieling achterlaten. Als je uitzoomt zie je op de plattegrond steeds grotere groepen vijanden, die allemaal complexe strategieën bedenken en in realtime reageren op de tactieken van de speler.

De game waar we het over hebben, Ashes of the Singularity, is de eerste in zijn soort en laat allerlei nieuwe gameplay-mogelijkheden zien.

Ashes is één van de eerste pc-games die gebruik maakt van de multicore processorprestaties van DirectX 12, de verzameling application programming interfaces (APIs) van Microsoft voor multimedia- en gamingtoepassingen. Microsoft heeft er samen met Intel voor gezorgd dat de nieuwste versie van DirectX nog beter geschikt is voor hyperthreading en parallel computing.

Hyperthreading is een functie van Intel Core processors, die ervoor zorgt dat elke losse kern van de CPU als twee logische kernen kan functioneren. Parallel computing is het gelijktijdig uitvoeren van vele berekeningen, zodat zware taken kunnen worden opgedeeld in kleinere stapjes die tegelijkertijd kunnen worden opgelost.

Deze technologie maakt het voor ontwikkelaars mogelijk om grootschalige ervaringen creëren die meer processorkracht vereisen.

Ashes_great_battle-uk

“Ashes of the Singularity is een voorbeeld van zo’n game die slechts eens in de zoveel jaar langskomt en die als een bom inslaat om je eraan te herinneren wat het woord ‘strategie’ betekent,” schreef IGN-reviewer TJ Hafer om het ingenieuze karakter van de game te prijzen.

“Het is een uitdagende, meeslepende en strategische hersenkraker en zelfs als ik de game niet aan het spelen ben stel ik in mijn hoofd legers samen en bedenk ik hoe ik mijn troepen in moet zetten.”

Technologie voor de beste gameplay

Steeds betere GPU-technologie zorgt ervoor dat ontwikkelaars van nieuwe games levensechte graphics kunnen creëren. GPU’s renderen complexe 3D-beelden en realistische en gedetailleerde textures, zodat de gamewereld er levensecht of juist buitenaards uitziet.

Ashes_desert_war-uk

Om nieuwe in-game functies en interactieve ervaringen te bieden, vertrouwen de ontwikkelaars op het brein van de computer, de CPU. De processorkernen blinken uit in het verwerken van realistische physics — zoals hoe wolken langszweven of hoe een vlag in de wind wappert — en kunstmatige intelligentie, wat bepaalt hoe de game reageert op acties van de speler. Een uitgebalanceerde pc die beschikt over een snelle multicore processor en een goede grafische kaart is essentieel om maximaal te genieten van meeslepende games, zoals Ashes.

Tegenwoordig beschikken de meeste moderne pc-processors over meer dan één kern, waardoor ontwikkelaars gebruik kunnen maken van de kracht van meerdere CPU’s in één systeem.

De release van DirectX 12 in 2015 maakte het nog makkelijker om meer dan één kern tegelijkertijd in te zetten, zodat games intelligent kunnen reageren op input. Ontwikkelaars kunnen meerdere kernen tegelijkertijd gebruiken en de GPU kan zijn grafische taken efficiënter verwerken.

Ashes_dreadnought_fight-uk

Ashes of the Singularity laat zien wat dat voor de gameplay betekent: de legers zijn even groot als het Amerikaanse leger in de werkelijke wereld. Door het slagveld te voorzien van meer vijanden die hun gedrag aanpassen aan de menselijke tegenstander, kan het AI-team de tactieken van spelers op grote schaal op de proef stellen.

De voordelen voor realtime strategy games

Game-ontwikkelaars zijn van mening dat realtime strategy (RTS) games zoals Ashes of the Singularity het meest kunnen profiteren van de nieuwe generatie microprocessors.

“RTS-games zijn altijd erg afhankelijk geweest van de hardware,” legde Brad Wardell uit, die 22 jaar ervaring heeft in het produceren en ontwerpen van populaire RTS-games zoals Galactic Civilizations en Sins of a Solar Empire. Op het moment is hij de directeur van Stardock en hoofdontwerper van Ashes of the Singularity.

Ashes-5-uk

Om het gewenste niveau van complexiteit en realisme te bereiken plaatsen ontwikkelaars van RTS-games zoveel eenheden (of personen en objecten) op het strijdtoneel als de hardware aankan. Sommige ontwerpers geven single en dual-core processors de schuld van de lange periode van stilstand het gebied van RTS-games, die volgde op de gouden jaren in de jaren 90 en vroege jaren 2000.

“Vroeger was het zo dat de processor overbelast kon raken als je tijdens het spelen van een RTS-game in een groot gevecht terecht kwam. Dan werd de game meteen trager,” vertelde Dan Baker, mede-oprichter van Oxide Games en mede-ontwikkelaar van Ashes of the Singularity.

“Een enkele processor heeft zo zijn grenzen.”

ashes_v12_newvisualeffectoptions-uk

Volgens Baker hebben gamers in het RTS-genre geen geduld voor ‘domme’ computertegenstanders en haperende scènes. Bovendien gaan ze ervan uit dat elke nieuwe game al hun verwachtingen zal overtreffen.

De toekomst van realtime strategy

Wardell is van mening dat multicore technologie zal leiden tot een nieuwe generatie RTS-games, die op basis van slimmere AI nieuwe ervaringen kunnen bieden.

In Ashes of the Singularity kunnen vijanden bijvoorbeeld sneller denken en bewegen en kunnen er meer tegelijkertijd op het scherm zijn om in realtime aan te vallen en plannen te smeden.

Als de game zes of meer kernen detecteert, wordt de mogelijkheid om op de allergrootste kaart te spelen ontgrendeld. Op minder krachtige systemen is dat niet mogelijk. De simulatie van enorme horden AI-eenheden op dit niveau vragen het uiterste van de processor — sterker nog, de processor wordt het knelpunt van het systeem.

Naarmate processortechnologie zich verder ontwikkelt, kunnen steeds meer game-ontwikkelaars gebruikmaken van processors met zes of zelfs tien kernen, zoals de onlangs uitgebrachte Intel Core i7-6950X Broadwell-E Extreme Edition. Wie hier echt van profiteert zijn de gamers die op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen en slimmere vijanden om de strijd mee aan te gaan.

“Uiteindelijk willen we gamers de kans geven om wereldwijde veldslagen aan te gaan met wel 140 computerspelers tegelijkertijd,” vertelde Wardell. “Maar het simuleren van zoveel AI-tegenstanders wordt lastig als je niet over een processor met minstens acht kernen beschikt. Dus voor nu wachten we af en ontwikkelen we gestaag door.”

Klik hier voor meer gaming recources van Intel

Dit artikel delen

Gerelateerde onderwerpen

Gaming Entertainment

Lees dit hierna