Technologische innovatie

Bezoek het Van Gogh-museum eens in Virtual Reality

Door Bastiaan Vroegop

Het Nederlandse Van Gogh-museum biedt sinds kort rondleidingen in virtual reality. Zet je een VR-bril op, dan kun je ieder kunstwerk in het museum bekijken zonder ooit je eigen slaapkamer te verlaten.

Het museum werkt daarvoor samen met Google. Door de Google Arts & Culture-app op een smartphone te installeren en deze in een virtualrealitybril zoals Google Cardboard te steken, is het mogelijk om werken uit het museum in VR te bekijken. Niet alleen van het Van Gogh-museum, want ook andere musea van over de hele wereld worden in virtual reality tentoongesteld. De app is beschikbaar voor iOS en Android.

Hoewel er krachtige VR-brillen van honderden euro’s op de markt zijn, gebruikt Google voor dit project bewust zijn eigen Cardboard. Hierdoor zijn de virtuele museumtochten ineens voor een gigantische groep mensen beschikbaar. Een Cardboard kost hooguit een paar euro om te kopen of zelf te maken en vereist alleen je huidige smartphone.

Het Van Gogh-museum zit dankzij een bredere samenwerking in de VR-app. “Sinds 2011 zijn we partner in het Google Art Project, wat nu Google Arts & Culture heet”, aldus een woordvoerder van het museum. “Van de nieuwe ontwikkelingen en functionaliteiten die Google lanceert voor het Cultural Institute profiteren we automatisch mee.”

Eén van die nieuwe ontwikkelingen was een app voor VR, waarvoor kennelijk wat ouder beeld gebruikt kon worden. “Zo zijn de museumopnames die in 2012 zijn gemaakt, en waarmee je via Google maps door het museum kunt lopen, nu ook in VR beschikbaar.”

Het museum benadrukt overigens dat een bezoekje in virtual reality nog niet hetzelfde is als een real-life bezoek. “Deze opnames zijn van vóór de verbouwing van het Rietveldgebouw, vóór de nieuwe inrichting van de vaste collectie (die in 2014 gereed kwam) en vóór de bouw van de nieuwe entree die in 2015 is opgeleverd.” Wie het nieuwste materiaal wil zien, zal dus nog steeds gewoon de deur uit moeten. Daar helpt de app ook mee, want bij ieder museum wordt duidelijk verwezen naar het fysieke bezoekadres.

Museumnacht

Het Van Gogh-museum experimenteerde eind 2015 ook al eens met virtual reality, zonder de hulp van Google. Toen werd in samenwerking met ontwerpbureau Veejays.com de smartphone-applicatie Virtual Bedrooms ontwikkeld. Het principe achter deze app is gelijk aan Google Arts & Culture: je schuift de smartphone in een bril zoals de Cardboard en zet deze op.

Bij Virtual Bedrooms word je echter niet voor een tweedimensionaal doek gezet. In plaats daarvan sta je middenin het schilderij ‘De Slaapkamer’ van Vincent van Gogh. Er zijn uiteraard wel een paar creatieve invullingen gemaakt – het originele werk was immers geen panorama waarin je 360 graden kon draaien en rondlopen – maar de app geeft op die manier een idee hoe je middenin een kunstwerk kan staan.

De app werd tijdens de Museumnacht van 2015 uitgebracht, maar is op dit moment nog steeds te downloaden voor Android en iOS. Hij staat gratis in de respectievelijke app-winkels.

VR-kunst

In de tussentijd investeren steeds meer partijen in kunst voor virtual reality. Zo ook het eerder besproken Google, dat voor de VR-brillen Oculus Rift en HTC Vive het boetseerprogramma Tilt Brush heeft uitgebracht. Hiermee is het mogelijk om complexe, abstracte en absurdistische 3D-objecten te maken in virtual reality, die weer door anderen met een VR-bril bekeken kunnen worden.

Tilt Brush is weer een stap verder dan de tweedimensionale werken van Het Van Gogh-museum of de VR-vertaling van De Slaapkamer. Hiermee maak je immers virtuele kunst, die alleen digitaal bekeken kan worden. Het kan wel eens een stap zijn richting hoe kunst in de toekomst zal worden geïnterpreteerd. Want als we vooral digitaal onze levens leiden, is het alleen maar logisch dat we ons ook op zo’n digitale manier gaan uiten.

Dit artikel delen

Gerelateerde onderwerpen

Technologische innovatie Lifestyle

Lees dit hierna