eSports

Artsen trainen met serious gaming voor spoedeisende hulp

Intensief traject
Het opleiden en trainen van artsen en verpleegkundigen op de spoedeisende hulp is een intensief traject, zij worden immers geconfronteerd met de breedste patiëntencategorie uit het ziekenhuis: alle leeftijden en alle soorten trauma’s en symptomen komen dagelijks voorbij. Om patiënten op de spoedeisende hulp te behandelen wordt gewerkt volgens de internationale ‘abcde-methode’ waarbij iedere patiënt in de volgorde van Airway, Breathing, Circulation, Disability en Exposure wordt opgevangen en gestabiliseerd. Om artsen en verpleegkundigen op dit gebied zich nog verder te laten ontwikkelen, is een game ontwikkeld. Niet voor de fun uiteraard, maar een serious game.

abcdeSIM: serious gaming
Het doel van de abcde-methode is om met een minimum aan tijdsverlies de toestand van de patiënt in te schatten en te behandelen in volgorde van prioriteit. Om deze methode nog beter onder de knie te krijgen is abcdeSIM ontwikkeld, een game die personeel van de spoedeisende hulp zo realistisch mogelijk in een virtuele wereld laat handelen. De abcdeSIM-game is beschikbaar in drie varianten: voor SEH-artsen, verpleegkundigen en huisartsen.

abcde-sim-game
De ‘gamers’ spelen een online spel. En ook al spelen ze die in een virtuele wereld, de realiteit sluit er naadloos op aan. Gamers worden uitgedaagd om ernstig zieke patiënten te behandelen, waarbij fouten gezien worden als leermoment. Ze moeten keuzes maken als het gaat om medicatie: welke medicijnen heeft de patiënt nodig, wat voor vloeistoffen moeten er in het infuus en op welke manier moet de patiënt behandeld worden. Iedere patiënt wordt in de game behandeld zoals deze in real life ook behandeld zou moeten worden. In de game kan het voorkomen dat de bloeddruk van patiënt 1 daalt terwijl patiënt 2 opeens stopt met ademen. Hoe ga je hiermee om? Een van de artsen die het programma heeft gebruikt, vindt het realistisch. “De bloeddruk van patiënt 1 daalt gestaag en stabiliseert pas als er twee infusen lopen. Patiënt 2 stopt opeens met ademen. Door onbekendheid met het programma ‘hoe verwijder je het zuurstofkapje’? wordt de beademing niet snel genoeg gestart en `overlijdt’ de patiënt.”

De reacties van het medisch personeel over hoe waarheidsgetrouw de game is, zie je in onderstaande video.

Bedenker van deze serious game is dr. Stephanie Klein Nagelvoort- Schuit, internist acute geneeskunde-intensivist in het Erasmus MC. Samen met de inhoudelijke inbreng van het Erasmus MC, SBOH en Universiteit Twente is de serious game verder ontwikkeld.

Een van de belangrijkste drijfveren om de serious gaming-technologie te ontwikkelen is het kostenaspect. Kosten in de zorg moeten omlaag, maar dat mag niet ten koste gaan van de kwaliteit. Een kostenbesparende oplossing zoals de abcdeSIM-game sluit daar perfect op aan.

De inzet van virtuele realiteit in de medische wereld is niet nieuw. Door de GGZ worden bijvoorbeeld angsten behandeld door mensen virtueel te confronteren met situaties die angsten oproepen. Op gebied van kostenbesparende technologische ontwikkelingen heeft ook de operatierobot al bewezen een steentje bij te dragen; waarmee preciezer en dus uiteindelijk kostenefficiënter geopereerd kan worden.

Dit artikel delen

Gerelateerde onderwerpen

Gezondheid

Lees dit hierna