Gaming

8 games met een boodschap

Door Gijs Ettes

Games zijn de afgelopen decennia geëvolueerd van eenvoudige schiettenten tot realistische, digitale kunstvormen. Natuurlijk zijn er nog steeds spellen die zich vooral op vermaak richten en je niet vragen lastige morele keuzes te maken. Maar voor wie meer diepgang zoekt, is anno 2016 volop keuze. De volgende 8 games blinken uit met hun uitgewerkte verhaal en duidelijke boodschap.

 

  1. The Last of Us (2013)

The Last of Us

In een lijstje over games met een ijzersterk verhaal mag The Last of Us niet ontbreken. Eén van de beste games van de vorige consolegeneratie werd in 2014 geheel terecht opgepoetst en opnieuw uitgebracht op de PS4. In tegenstelling tot de Uncharted-serie, eveneens van de hand van ontwikkelaar Naughty Dog, pakt The Last of Us serieuzere thema’s aan. Een schijnbaar niet te temmen virus heeft de wereld vrijwel volledig onbewoonbaar gemaakt, op enkele quarantainezones na. Het leven is zwaar voor hoofdrolspelers Joël, een bebaarde oude rot, en de 14-jarige Ellie, die nooit iets anders heeft gekend dan wanhoop en tegenslagen. Ze ontmoeten elkaar op onconventionele wijze en moeten samenwerken om te overleven. Naarmate ze het zwaarder krijgen, ontstaat er een hechte band tussen de twee. Dankzij een subliem verhaal en geloofwaardig acteerwerk leef je mee met de personages en krijg je haast buikpijn bij de keuze in het slot van de game: het leven van surrogaatdochter Ellie of het voortbestaan van de mensheid.

 

  1. Journey (2012)

Journey

Waar je in The Last of Us constant op je hoede bent, krijg je in Journey juist de mogelijkheid om te ontspannen. De game werd aanvankelijk op de PS3 uitgebracht, maar vond in 2015 eveneens in opgepoetste vorm zijn weg naar de PS4. Journey stelt het bereiken van een berg in de verte centraal, maar belangrijker is de reis ernaartoe. De game houdt je niet aan de hand, maar laat je zelf je pad kiezen. Je begint in een op het oog verlaten woestijn, waar je surft over zandduinen en fladdert langs de ruïnes van een verloren beschaving. Naarmate de reis vordert en je dichter in de buurt van de berg komt, verandert het landschap. Sneeuw neemt de plaats in van zand en er komt daadwerkelijk gevaar op je pad. Bijzonder aan Journey zijn de menselijke spelers die je tegenkomt. Communicatie is niet mogelijk, maar je kunt wel samen optrekken en elkaar de weg wijzen, om zo gezamenlijk het einddoel te halen.

 

  1. Portal (2007)

Portal

Portal begon als studentenproject, maar werd in 2007 door ontwikkelaar Valve opgepikt en uitgebreid tot een volwaardige titel. De game introduceert het concept van puzzelen met portalen. Het enige waar je als speler over beschikt, is een wapen om portalen te schieten op muren en andere oppervlakken. Je kunt zelf door de portalen lopen om bepaalde plekken te bereiken en obstakels te vermijden, maar soms gebruik je ze om projectielen te teleporteren en verderop een schakelaar om te zetten. Je kruipt in de huid Chell, een jonge vrouw die om onduidelijke redenen is opgesloten in het Aperture Science complex. Daar wordt ze op de proef gesteld door GLaDOS, een artificiële intelligentie die haar taart belooft als ze alle puzzels oplost. Aanvankelijk lijkt GLaDOS behulpzaam, maar langzaam maar zeker wordt duidelijk dat de AI minder goede bedoelingen heeft (en dat ‘de taart een leugen is’). Als Chell niet meer van nut is voor GLaDOS, probeert ze de hoofdpersoon te doden in een verbrandingsoven. Het tweede deel van Portal staat dan ook in het teken van Chells ontsnapping en de verwoede pogingen van GLaDOS om haar terug te lokken met de belofte van taart. Tijdens de laatste confrontatie wordt duidelijk wat er precies is gebeurd in het complex. En waarom je kritisch moet zijn op de belofte van AI.

 

  1. SOMA (2015)

SOMA

Net als Portal speelt SOMA zich af in een verlaten onderzoekslab, maar dan honderden meters diep op de bodem van de oceaan. Protagonist in de game is Simon Jarrett, die akkoord gaat met een experimentele behandeling van de hersenschade die hij opliep door een auto-ongeluk. Tijdens de scan krijgt hij een blackout en als hij ontwaakt is het inmiddels 2103. Simon komt erachter dat de mensheid door een komeetinslag volledig is uitgeroeid en gaat op onderzoek uit. In en om het lab wordt hij geconfronteerd met zijn ergste nachtmerries, breinbrekende puzzels en lastige filosofische vraagstukken. Wat betekent het om mens te zijn, en hoe ver ga je om je menselijkheid te behouden? Vanuit dit thema moet hij lastige keuzes maken, onder meer over de robots die hij tegenkomt. Ze hebben kwaad in de zin, maar draaien een digitale kopie van een menselijk bewustzijn. Maak je ze dan dood als je ze loskoppelt? Het is een van de dilemma’s die je voor je kiezen krijgt tijdens het spelen van SOMA.

 

  1. Heavy Rain (2010)

Heavy Rain

Heavy Rain is zonder twijfel één van de meest filmische games van de afgelopen jaren. Dat is niet alleen te danken aan de realistische presentatie, maar ook aan het feit dat alle keuzes die je maakt invloed hebben op het spelverloop. Je komt geen game over-schermen tegen, maar een misstap kan wel verstrekkende gevolgen hebben voor een van de vier hoofdpersonen. Die zijn overigens alle vier op zoek naar de Origami Killer, een seriemoordenaar die kinderen ontvoert en levenloos achterlaat met een origamifiguurtje in de hand. Een van de ontvoerde kinderen is de zoon van Ethan Mars, maar ook privédetective Scott Shelby, FBI-agent Norman Jayden en de mysterieuze Madison Paige hebben motieven om de moordenaar te zoeken. Het verhaal ontrafelt zich vanuit meerdere perspectieven, waarbij je als speler continu beslissingen neemt die van invloed zijn op het verhaal. De impact wordt benadrukt door de sterke en overtuigende uitwerking van de personages. Als speler leef je mee met hun keuzes en emoties; iets wat voor de release van Heavy Rain nog nooit zó goed was uitgevoerd.

 

  1. Kingdom Hearts (2002)

Kingdom Hearts

Het verhaal van Kingdom Hearts is minder zwaar dan dat van Heavy Rain, al stipt ook deze game van Disney en Square betekenisvolle thema’s aan. Zo moeten we net als hoofdrolspeler Sora niet bang zijn voor het donker (het onbekende), hoe eng dat soms ook is. Uniek aan Kingdom Hearts is de combinatie van nieuwe personages en bekende gezichten uit de werelden van Disney en Final Fantasy. Zo krijgt Sora in zijn zoektocht hulp van Donald Duck en Goofy, die er door koning Mickey (Mouse) op uitgestuurd zijn om de Keyblade-drager te vinden. Dit sleutelzwaard is in handen gekomen van Sora, nadat zijn vrienden op mysterieuze wijze verdwenen. Met het zwaard moeten de harten van de verschillende Disney-werelden worden verzegeld voor het kwaad. Dat gaat echter niet zonder slag of stoot, want Malafide en andere Disney-schurken doen er alles aan op je te stoppen.

 

  1. Undertale (2015)

Undertale

Undertale is een eenvoudig uitziende RPG die op het eerste gezicht weinig om het lijf lijkt te hebben. Grafisch ziet het er knullig uit en de verhaallijn is bizar, maar prik je daar doorheen dan is dit een avontuur dat je niet mag missen. Undertale volgt een mensenkind, dat terecht is gekomen in een ondergrondse wereld vol monsters. Tijdens de reis naar de oppervlakte kom je die veelvuldig tegen tijdens gevechten. Confrontaties kun je echter vroegtijdig beëindigen door bijvoorbeeld te flirten of je tegenstander te aaien. Ga je alsnog de strijd aan, dan heb je na afloop de keuze om het monster te doden of vriendschap te sluiten. Elke beslissing beïnvloedt het verhaal en de hilarische conversaties die je met andere personages hebt. Zelfs de manier waarop je de game voor het eerst hebt uitgespeeld, heeft impact op de volgende speelsessie. Undertale is een unieke mix van de spelementen van Super Mario RPG, Touhou Project en Shin Megami Tensei en de flauwe humor die je tegenkomt op internetfora en in afleveringen van Mr. Bean.

 

  1. Life is Strange (2015)

Life is Strange

De episodische avonturengame Life is Strange plaatst je in de schoenen van Max Caulfield, een jonge fotografiestudente die tot de ontdekking komt dat ze terug in de tijd kan reizen. Die gave gebruikt ze niet alleen om een oude vriendin te redden van een gewisse dood, maar ook om de vreemde gebeurtenissen in haar omgeving te onderzoeken. Vaker dan eens moet Max beslissen over de levens van mensen die ze tegenkomt. Daarbij gaat het niet altijd om een keuze tussen goed of fout, maar vaker over de invloed die Max heeft op de beslissingen van anderen. Al het tijdreizen heeft ook impact op Max’ eigen leven en leidt uiteindelijk tot de moeilijkste keuze uit haar leven, aan het einde van de game.

Dit artikel delen

Gerelateerde onderwerpen

Gaming

Lees dit hierna